Duurzame mobiliteit staat centraal, met een focus op lopen en fietsen. We willen onze wijk goed integreren in het recreatieve fiets- en wandelnetwerk, terwijl we ook aandacht besteden aan openbaar vervoer en het beperken van autogebruik.
Velden met een * zijn verplicht.
Een eis lijkt me dat woonadressen aan de Steegse Haven (de woonarken) met de auto bereikbaar blijven voor bewoners, dienstverleners en nooddiensten. Voor de jachthaven zal hetzelfde gelden.
Een eis lijkt me dat woonadressen aan de Steegse Haven (de woonarken) met de auto bereikbaar blijven voor bewoners, dienstverleners en nooddiensten.
Voor de jachthaven zal hetzelfde gelden.
In de schets zijn de vetgedrukte verbindingswegen vooral noord/zuid gericht. Een goede (groene) oost/west verbinding is nodig om het nieuwe gebied te verbinden met het bestaande (op te knappen en verder te ontwikkelen) dorpscentrum. Deze verbinding kan een combinatie van wandelen en fietsen zijn met regelmatig geplaatste rustpunten (bankjes). Deze verbinding komt dan naast de aansluiting op de Veerweg en de Dorpsstraat, die ook voor ander verkeer een verbinding vormt.
Met de auto is het moeilijk Rheden uit te komen. Of de snelweg of de groenestraat spoorweg overgang. Daar moet wel een oplossing voor worden bedacht. Een oplossing is de Schaarweg spoorweg overgang toegankelijk maken.
In mijn vorige reactie schrijf ik de overgang van de Groenestraat maar ik bedoel de overgang Haveland.
Wij wonen in de Steegse Haven, Voor ons is het van belang dat we met de auto onze arken kunnen blijven gebruiken . We kunnen maar aan 1kant de haven uit.Hoe gaat dan de ontsluiting eruit zien?.En door bv de jachtvereniging aan de kant van meteoor te maken ,gaat dit tenkoste van ons woongenot en privacy in het vaar seizoen. Meer overlast ,van boten die nual regelmatig te hard varen en de golfslag tegen onze arken is dan heftig met alle gevolgen vandien.
Wij wonen in de Steegse Haven,
Voor ons is het van belang dat we met de auto onze arken kunnen blijven gebruiken . We kunnen maar aan 1kant de haven uit.Hoe gaat dan de ontsluiting eruit zien?.En door bv de jachtvereniging aan de kant van meteoor te maken ,gaat dit tenkoste van ons woongenot en privacy in het vaar seizoen. Meer overlast ,van boten die nual regelmatig te hard varen en de golfslag tegen onze arken is dan heftig met alle gevolgen vandien.
Besten, Graag aandacht voor toegankelijkheid (verkeer). Haveland ligt in een driehoek en klem tussen de spoorlijn en wegen zoals de Dr Langemeijerweg, Havelandseweg, Veerweg en Laakweg. Dat gaat qua verkeersafwikkeling knellen bij een toekomstige toename van woningen en bedrijfsvestigingen. Een en ander legt een grote druk op de verkeersbewegingen naar- en van het dorp en de nieuwe wijk Haveland.. Het beperken van autogebruik lijkt mij "wishfull thinking" en misschien een utopie. Dat gaat misschien bij enkele bewoners op. Maar niet bij een toename van bijv. 1.000 of 2.000 nieuwe bewoners. Bewoners willen mobiel zijn en een auto (of meerdere bij tweeverdieners) bezitten. Bevordering openbaar vervoer is mooi, maar dan moet het openbaar vervoer wel beter geregeld worden dan nu het geval is (bereikbaarheid en betrouwbaarheid). Dat zijn externe factoren /partijen die je stedebouwkundig niet kunt afdwingen. Ik vraag u aandacht te besteden bij het stedebouwkundig ontwerp voor het niet alleen slim gebruik maken van bestaande wegen (voor zover dat al mogelijk is) en rekening te houden met mogelijke verkeersoverlast in het dorp zelf. Wellicht zijn er andere ontsluitingsmogelijkheden die het dorp kunnen ontlasten qua toekomstige verkeersintensiviteit. Mijn suggesties, die m.i. nader onderzocht zouden kunnen/moeten worden zijn: 1. eventuele onderdoorgang van de spoorlijn(tunnel) en indien daar plek voor is dat een ontsluiting geeft naar de Arnhemsestraatweg (wellicht op de plaats van de spoorwegovergang Pinkelseweg, die nu alleen voor wandelaars en fietsen geschikt is en het afgelopen jaar afgesloten is voor verkeer. Dat zal Prorail denk ik niet leuk vinden of toestaan. 2. Een onsluitingsmogelijkheid van- en naar de nieuwe wijk met de snelweg A348 door middel van een brug over de Steegse Haven dat aansluit op waar nu de parkeerplaats aan de A348 ligt. Daarmee wordt mijns inziens het huidige dorp voor een belangrijk deel ontlast qua woon-werk-en vrachtverkeer. Graag ben ik bereid om hierover nader van gedachten te wisselen. Groet, Chris van Zwam - voorzitter belangenvereniging Rhedens Dorpsbelang mail: cavanzwam@gmail.com Tel: 06 822 616 05
Besten,
Graag aandacht voor toegankelijkheid (verkeer).
Haveland ligt in een driehoek en klem tussen de spoorlijn en wegen zoals de Dr Langemeijerweg, Havelandseweg, Veerweg en Laakweg. Dat gaat qua verkeersafwikkeling knellen bij een toekomstige toename van woningen en bedrijfsvestigingen. Een en ander legt een grote druk op de verkeersbewegingen naar- en van het dorp en de nieuwe wijk Haveland..
Het beperken van autogebruik lijkt mij "wishfull thinking" en misschien een utopie. Dat gaat misschien bij enkele bewoners op. Maar niet bij een toename van bijv. 1.000 of 2.000 nieuwe bewoners. Bewoners willen mobiel zijn en een auto (of meerdere bij tweeverdieners) bezitten. Bevordering openbaar vervoer is mooi, maar dan moet het openbaar vervoer wel beter geregeld worden dan nu het geval is (bereikbaarheid en betrouwbaarheid). Dat zijn externe factoren /partijen die je stedebouwkundig niet kunt afdwingen.
Ik vraag u aandacht te besteden bij het stedebouwkundig ontwerp voor het niet alleen slim gebruik maken van bestaande wegen (voor zover dat al mogelijk is) en rekening te houden met mogelijke verkeersoverlast in het dorp zelf. Wellicht zijn er andere ontsluitingsmogelijkheden die het dorp kunnen ontlasten qua toekomstige verkeersintensiviteit.
Mijn suggesties, die m.i. nader onderzocht zouden kunnen/moeten worden zijn:
1. eventuele onderdoorgang van de spoorlijn(tunnel) en indien daar plek voor is dat een ontsluiting geeft naar de Arnhemsestraatweg (wellicht op de plaats van de spoorwegovergang Pinkelseweg, die nu alleen voor wandelaars en fietsen geschikt is en het afgelopen jaar afgesloten is voor verkeer. Dat zal Prorail denk ik niet leuk vinden of toestaan.
2. Een onsluitingsmogelijkheid van- en naar de nieuwe wijk met de snelweg A348 door middel van een brug over de Steegse Haven dat aansluit op waar nu de parkeerplaats aan de A348 ligt. Daarmee wordt mijns inziens het huidige dorp voor een belangrijk deel ontlast qua woon-werk-en vrachtverkeer.
Graag ben ik bereid om hierover nader van gedachten te wisselen.
Groet,
Chris van Zwam - voorzitter belangenvereniging Rhedens Dorpsbelang
mail: cavanzwam@gmail.com
Tel: 06 822 616 05
Het gepresenteerde plan geeft een gevoel dat dit thema niet geheel uit de verf komt. De benadering gaat richting een urbanisatie naast het dorp, meer dan een onderdeel van het dorp. De geschetste vergezichten doen erg grootstedelijk aan met veel hoogbouw en hip en happening plaatsen. Is op zich mooi, maar het blijft een dorp. De overgang van grondgebonden laagbouw naar appartementen complexen in relatie tot al dan niet cultuur historische elementen, houdt de huidige harde overgang van Rheden dorp naar industrie gebied Haveland in stand. Het lijkt een separaat gebied afgewend van het dorp. Visueel lijkt er weinig verbinding en prevaleert het cultuur historiche industrie gebied boven het dorp (ook cultuur historie). Dit wordt mede versterkt door de culturele toe-eigening van het melkpad: Het terughalen van een geitenpaadje van weleer als hoofd onstluitingsweg lijkt een vage onderbouwing om een knelpunt van voorheen voor vrachtverkeer te ontlasten. Samen met de positionering van de parkeergarages tussen dorp en Haveland versterkt dit het effect dat Haveland afgesneden is van het dorp en er eigenlijk geen deel van uitmaakt. Het verkeersvrij maken is vooral gekoppeld aan de ruimte binnen het project en niet zozeer het gehele dorp. Veel logischer zou het zijn de toegang naar het dorp (inclusief de Haveland) te leiden langs het spoor (doortrekken van de Dr. Langemeijerweg. Daarmee wordt - het verkeer om het dorp geleid en is een belangrijke fietsroute Pinkelseweg ontlast van autoverkeer en kan het voetgangers poppetje in de kaartje wat verder naar linksonder geschoven worden. - De verbinding van Haveland met dorpskern te voet en fiets verbeterd. - Afvoer van autoverkeer naar hoofdwegen (N348 en Arnhemsestraatweg) wordt korter en evenwichter vedeeld.
Het gepresenteerde plan geeft een gevoel dat dit thema niet geheel uit de verf komt. De benadering gaat richting een urbanisatie naast het dorp, meer dan een onderdeel van het dorp. De geschetste vergezichten doen erg grootstedelijk aan met veel hoogbouw en hip en happening plaatsen. Is op zich mooi, maar het blijft een dorp. De overgang van grondgebonden laagbouw naar appartementen complexen in relatie tot al dan niet cultuur historische elementen, houdt de huidige harde overgang van Rheden dorp naar industrie gebied Haveland in stand. Het lijkt een separaat gebied afgewend van het dorp.
Visueel lijkt er weinig verbinding en prevaleert het cultuur historiche industrie gebied boven het dorp (ook cultuur historie).
Dit wordt mede versterkt door de culturele toe-eigening van het melkpad: Het terughalen van een geitenpaadje van weleer als hoofd onstluitingsweg lijkt een vage onderbouwing om een knelpunt van voorheen voor vrachtverkeer te ontlasten. Samen met de positionering van de parkeergarages tussen dorp en Haveland versterkt dit het effect dat Haveland afgesneden is van het dorp en er eigenlijk geen deel van uitmaakt. Het verkeersvrij maken is vooral gekoppeld aan de ruimte binnen het project en niet zozeer het gehele dorp. Veel logischer zou het zijn de toegang naar het dorp (inclusief de Haveland) te leiden langs het spoor (doortrekken van de Dr. Langemeijerweg.
Daarmee wordt
- het verkeer om het dorp geleid en is een belangrijke fietsroute Pinkelseweg ontlast van autoverkeer en kan het voetgangers poppetje in de kaartje wat verder naar linksonder geschoven worden.
- De verbinding van Haveland met dorpskern te voet en fiets verbeterd.
- Afvoer van autoverkeer naar hoofdwegen (N348 en Arnhemsestraatweg) wordt korter en evenwichter vedeeld.
Home Projecten Hoe werkt het? Contact
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.