Goed verbonden met dorp en omgeving

157 keer bekeken 10 reacties

Duurzame mobiliteit staat centraal, met een focus op lopen en fietsen. We willen onze wijk goed integreren in het recreatieve fiets- en wandelnetwerk, terwijl we ook aandacht besteden aan openbaar vervoer en het beperken van autogebruik.

Uitgangspunten:

  • Een fijnmazig netwerk voor fietser en voetganger
  • Onderdeel van het recreatieve netwerk in de regio
  • Routes naar het dorpscentrum en de ov-haltes en de Veluwe
  • Oranjeweg-Laakweg-Apollostraat-Havelandseweg is en blijft een voorname ontsluitingsweg
  • Een autoluwe wijk waarbij parkeren niet altijd gekoppeld is aan de woning
  • Ontvlechting van de verkeersstromen (logistiek)
  • Energietransitie en mobiliteit komen bij elkaar in Haveland

Wat vindt u belangrijk?

Toegevoegde bestanden

M van Staveren

03-10-24 om 16:40

Een eis lijkt me dat woonadressen aan de Steegse Haven (de woonarken) met de auto bereikbaar blijven voor bewoners, dienstverleners en nooddiensten.

Voor de jachthaven zal hetzelfde gelden.

Hans Bluemink

04-10-24 om 11:27

In de schets zijn de vetgedrukte verbindingswegen vooral noord/zuid gericht. Een goede (groene) oost/west verbinding is nodig om het nieuwe gebied te verbinden met het bestaande (op te knappen en verder te ontwikkelen) dorpscentrum. Deze verbinding kan een combinatie van wandelen en fietsen zijn met regelmatig geplaatste rustpunten (bankjes). Deze verbinding komt dan naast de aansluiting op de Veerweg en de Dorpsstraat, die ook voor ander verkeer een verbinding vormt. 

A de Leeuw

04-10-24 om 19:23

Met de auto is het moeilijk Rheden uit te komen. Of de snelweg of de groenestraat spoorweg overgang. Daar moet wel een oplossing voor worden bedacht. Een oplossing is de Schaarweg spoorweg overgang toegankelijk maken.

A de Leeuw

04-10-24 om 19:36

In mijn vorige reactie schrijf ik de overgang van de Groenestraat maar ik bedoel de overgang Haveland.

Linda Scheffer

06-10-24 om 20:43

Wij wonen in de Steegse Haven, 

Voor ons is het van belang dat we met de auto onze arken kunnen blijven gebruiken . We kunnen maar aan 1kant de haven uit.Hoe gaat dan de ontsluiting eruit zien?.En door bv de jachtvereniging aan de kant van meteoor te maken ,gaat dit tenkoste van ons woongenot en privacy in het vaar seizoen. Meer overlast ,van boten die nual regelmatig te hard varen en de golfslag tegen onze arken is dan heftig met alle gevolgen vandien.

Chris van Zwam - voorzitter belangenvereniging Rhe

09-10-24 om 12:38

Besten,

Graag aandacht voor toegankelijkheid (verkeer).

Haveland ligt in een driehoek en klem tussen de spoorlijn en wegen zoals de Dr Langemeijerweg, Havelandseweg, Veerweg en Laakweg. Dat gaat qua verkeersafwikkeling knellen bij een toekomstige toename van woningen en bedrijfsvestigingen. Een en ander legt een grote druk op de verkeersbewegingen naar- en van het dorp en de nieuwe wijk Haveland..

Het beperken van autogebruik lijkt mij "wishfull thinking" en misschien een utopie. Dat gaat misschien bij enkele bewoners op. Maar niet bij een toename van bijv. 1.000 of 2.000 nieuwe bewoners. Bewoners willen mobiel zijn en een auto (of meerdere bij tweeverdieners) bezitten. Bevordering openbaar vervoer is mooi, maar dan moet het openbaar vervoer wel beter geregeld worden dan nu het geval is (bereikbaarheid en betrouwbaarheid). Dat zijn externe factoren /partijen die je stedebouwkundig niet kunt afdwingen. 

Ik vraag u aandacht te besteden bij het stedebouwkundig ontwerp voor het niet alleen slim gebruik maken van bestaande wegen (voor zover dat al mogelijk is) en rekening te houden met mogelijke verkeersoverlast in het dorp zelf.  Wellicht zijn er andere ontsluitingsmogelijkheden die het dorp kunnen ontlasten qua toekomstige verkeersintensiviteit.

Mijn suggesties, die m.i. nader onderzocht zouden kunnen/moeten worden zijn:

1. eventuele onderdoorgang van de spoorlijn(tunnel) en indien daar plek voor is dat een ontsluiting geeft naar de Arnhemsestraatweg (wellicht op de plaats van de spoorwegovergang Pinkelseweg, die nu alleen voor wandelaars en fietsen geschikt is en het afgelopen jaar afgesloten is voor verkeer. Dat zal Prorail denk ik niet leuk vinden of toestaan.

2. Een onsluitingsmogelijkheid van- en naar de nieuwe wijk met de snelweg A348 door middel van een brug over de Steegse Haven dat aansluit op waar nu de parkeerplaats aan de A348 ligt. Daarmee wordt mijns inziens het huidige dorp voor een belangrijk deel ontlast qua woon-werk-en vrachtverkeer. 

Graag ben ik bereid om  hierover nader van gedachten te wisselen.

Groet,

Chris van Zwam - voorzitter belangenvereniging Rhedens Dorpsbelang

mail: cavanzwam@gmail.com

Tel: 06 822 616 05

Willem Fontein

09-10-24 om 19:04

Het gepresenteerde plan geeft een gevoel dat dit thema niet geheel uit de verf komt. De benadering gaat richting een urbanisatie naast het dorp, meer dan een onderdeel van het dorp. De geschetste vergezichten doen erg grootstedelijk aan met veel hoogbouw en hip en happening plaatsen. Is op zich mooi, maar het blijft een dorp. De overgang van grondgebonden laagbouw naar appartementen complexen in relatie tot al dan niet cultuur historische elementen, houdt de huidige harde overgang van Rheden dorp naar industrie gebied Haveland in stand. Het lijkt een separaat gebied afgewend van het dorp.

Visueel lijkt er weinig verbinding en prevaleert het cultuur historiche industrie gebied boven het dorp (ook cultuur historie).

Dit wordt mede versterkt door de culturele toe-eigening van het melkpad: Het terughalen van een geitenpaadje van weleer als hoofd onstluitingsweg lijkt een vage onderbouwing om een knelpunt van voorheen voor vrachtverkeer te ontlasten. Samen met de positionering van de parkeergarages tussen dorp en Haveland versterkt dit het effect dat Haveland afgesneden is van het dorp en er eigenlijk geen deel van uitmaakt. Het verkeersvrij maken is vooral gekoppeld aan de ruimte binnen het project en niet zozeer het gehele dorp. Veel logischer zou het zijn de toegang naar het dorp (inclusief de Haveland) te leiden langs het spoor (doortrekken van de Dr. Langemeijerweg.

Daarmee wordt

- het verkeer om het dorp geleid en is een belangrijke fietsroute Pinkelseweg ontlast van autoverkeer en kan het voetgangers poppetje in de kaartje wat verder naar linksonder geschoven worden.

- De verbinding van Haveland met dorpskern te voet en fiets verbeterd.

- Afvoer van autoverkeer naar hoofdwegen (N348 en Arnhemsestraatweg) wordt korter en evenwichter vedeeld.

Rijschool Gerbrands

15-10-24 om 22:51

Van een doodlopende straat naar een openbare weg? En dan ook nog een fietspad naast onze woning/bedrijf. Weg met de rust. Wij snappen de essentie van deze plannen niet. Wij zijn TEGEN deze plannen.

Erik Louwé

16-10-24 om 22:06

"Een autoluwe wijk waarbij parkeren niet altijd gekoppeld is aan de woning"

Waar komt toch dat rare idee vandaan dat de auto niet bij je huis zou moeten staan. We zitten hier niet in de Randstad. De charme van een dorp is dat dat juist wel kan. Wie wil nu 's avonds in het donker naar zo'n vervelende parkeergarage lopen. Niemand toch?

"Energietransitie en mobiliteit komen bij elkaar in Haveland"

Volkomen onduidelijk wat ik me daar bij voor moet stellen. Tendentieus geleuter dus.

"Routes naar het dorpscentrum en de ov-haltes en de Veluwe"

Toen we hier kwamen wonen in 1997 stpte hier de bus bijna voor de deur. Dat zou terug moeten komen. Dan kan mijn schoonmoeder weer zelfstandig op bezoek komen.

Het afsluiten van de Posbankal en al die  spoorwegovergangen doet de mobiliteit ook geen goed. Niet iedereen is fit om met de fiets naar boven te gaan, een grote groep mensen dreigt uitgesloten te worden.

Janneke

17-10-24 om 7:57

Ik zie veel mooie kansen en mogelijkheden. Ben een enorm voorstander van een autoluwe wijk, en een plek waar energietransitie en mobiliteit bij elkaar komen. Willen we in de regio het karakter van de natuur sterk op de voorgrond hebben, dan hebben we projecten nodig die dat ook uitstralen. Volgens mij gaat dit al de goede kant op, maar ik zou jullie mee willen geven het boek `Het recht van de sterkste' van Thalia Verkade te lezen en mee te nemen in de ontwikkeling van de plannen. Ga in gepsrek met wetenschapper Marco te Brömmelstroet, hij heeft heel interessante bevindingen en zienswijzen op de ontwikkeling van het verkeer. Het boek gaat op zoek naar een antwoord op de vraag: van wie is de straat? Ze ontdekken dat het verkeer onze publieke ruimte heeft overgenomen – en laten zien dat een heel andere inrichting mogelijk is.

Cookie-instellingen